Vesel sem bil, ko sem izvedel, da bom ponovno selektor za seniorske pisce, in to v isti regiji kot lani. Lani je srečanje potekalo v Logatcu, letos pa na Vrhniki. Če sem lani pisal o srečanju precej kritično, moram letos takoj zapisati, da je bila bera, poetično gledano, močnejša, avtorji pa zelo pripravljeni na sodelovanje, učenje, debato in kritično presojanje. Zanimalo jih je to in ono, predme so postavili prenekateri kreativni izziv, ki smo ga zatem osvetlili s teoretične in praktične plati.
Po skoraj triurni delavnici, ki je bila zelo zanimiva in ki jo je zaznamovalo veliko število sodelujočih avtorjev, je sledil literarni večer, na katerem smo lahko prisluhnili najrazličnejšim glasovom. Kot po navadi je bilo veliko poezije, a je bila le-ta lepo uravnovešena s prozo, žal pa je bilo, kot je to že nekako v navadi, malo dramskih besedil, zgolj eno.
Čeprav sem avtorjem podal veliko, upam, uporabnih informacij, je vendarle ostalo še nekaj občih napotkov, ki sem jih še želel podati, a nam to zaradi prej omenjenega mnoštva navzočih in temu primerno odtekajočega časa ni uspelo, zato jih bom strnil tukaj ...
Poezija
• Avtorjem priporočam odmik od prvoosebnosti, lirski subjekt je treba zastaviti širše, treba je raziskovati njegove biološke, psihološke, sociološke in intelektualne meje.
• Paziti je treba na skladnost zunanje in notranje zgradbe pesmi.
• Priporočljiv je odmik od rime, kjer je ta preveč izrabljena ali je sama sebi namen.
• Treba je nadgraditi slog in z njim številna slogovna sredstva.
• Razmišljati je treba o obsegu kitice, verza in celotne pesmi.
• Notranji in zunanji ritem je treba uravnovesiti; ni odveč razmišljati tudi o metriki, še zlasti, kjer gre za klasične, npr. soneti- stične oblike.
Proza
• Narediti je treba natančen predhodni načrt, v katerem razmislimo o književnih osebah, dogajalnem prostoru in času, temeljnih situacijah in poteku fabule.
• Razmislek naj gre v smer zasnove in strukture stavka in povedi ter medpovednega navezovanja ( koherence besedila).
• Treba je nadgraditi slog in z njim številna slogovna sredstva.
• Razmišljati je treba o socialnih zvrsteh jezika, še zlasti, ko gre za dialoge med osebami.
• Pomembna sta zasnova in način zapisa premega govora.
• Predvsem pa so nadvse pomembni zasnova pripovedovalca, njegovi pogledi, posegi v besedilo in njegova perspektiva.
Dramatika
• Analizirati in urediti je treba tehnično plat dramskega besedila – didaskalije, prostorske danosti itd.
• Natančno je treba razmisliti o psiholoških profilih oseb in njihovih medsebojnih korelacijah.
In še izbrane avtorice ...
Šifra Mina: Sonet, ki je stara in vsebinsko precej izrabljena oblika, je avtorica kreativno aktualizirala in nadgradila, pri tem pa je lepo ohranila avtentičnost tega žanra. Lirski subjekt je kritičen, a nikoli povsem distanciran; tako je pred nami po eni strani tiha in nežna izpoved enega, na drugi strani pa izpoved kolektiva v vsej svoji surovosti in neizprosnosti.
Šifra Kaj bi ti brez mene: Esejistično zastavljena pripoved, ki nas kronološko pripelje do mnogih spoznanj in sklepov; stavki drsijo teko- če, pripovedni tok je neomajen, pripovedovalec vselej kritično na preži. Avtorica uporablja mnoštvo prijemov in pristopov, s čimer vsebinski del nadgradi in učinkovito posreduje bralcu, med drugim smo priča nekaterim izvirnim intertekstualnim rešitvam.
Šifra Podlipa 1969: Pripovedi, ki jih odlikujeta zgoščena skladnja in, posledično, slast branja med vrsticami. Poudariti pa je treba tudi, da se avtorica oglaša z različnimi pripovednimi žanri, v posebno kategorijo lahko umestimo dela za otroke. Vsem besedilom pa sta skupni ekonomija stavkov in besedilna funkcionalnost na celostni ravni, ki preseneča tudi z nekaterimi svežimi jezikovnimi rešitvami.
Šifra XYZ-327: Zgodba odprtega tipa bi se morala nadgraditi in nadaljevati, verjetno vse do znanstvenofantastičnega romana, ki jih, resnici na ljubo, precej primanjkuje v slovenskem prostoru. Avtorica zmore ohranjati močan suspenz, motivi so privlačni, prav tako nekateri v zgodbo spretno »skriti« simboli. A še najbolj nas navdihnejo dialogi, ki so ponekod prežeti celo s humorjem, obenem pa se vse skupaj sestavi v plastično prispodobo novodobnega, hladnega, vse bolj tehnicistično usmerjenega sveta.
Vesel sem bil, ko sem izvedel, da bom ponovno selektor za seniorske pisce, in to v isti regiji kot lani. Lani je srečanje potekalo v Logatcu, letos pa na Vrhniki. Če sem lani pisal o srečanju precej kritično, moram letos takoj zapisati, da je bila bera, poetično gledano, močnejša, avtorji pa zelo pripravljeni na sodelovanje, učenje, debato in kritično presojanje. Zanimalo jih je to in ono, predme so postavili prenekateri kreativni izziv, ki smo ga zatem osvetlili s teoretične in praktične plati.
Po skoraj triurni delavnici, ki je bila zelo zanimiva in ki jo je zaznamovalo veliko število sodelujočih avtorjev, je sledil literarni večer, na katerem smo lahko prisluhnili najrazličnejšim glasovom. Kot po navadi je bilo veliko poezije, a je bila le-ta lepo uravnovešena s prozo, žal pa je bilo, kot je to že nekako v navadi, malo dramskih besedil, zgolj eno.
Čeprav sem avtorjem podal veliko, upam, uporabnih informacij, je vendarle ostalo še nekaj občih napotkov, ki sem jih še želel podati, a nam to zaradi prej omenjenega mnoštva navzočih in temu primerno odtekajočega časa ni uspelo, zato jih bom strnil tukaj ...
Poezija
• Avtorjem priporočam odmik od prvoosebnosti, lirski subjekt je treba zastaviti širše, treba je raziskovati njegove biološke, psihološke, sociološke in intelektualne meje.
• Paziti je treba na skladnost zunanje in notranje zgradbe pesmi.
• Priporočljiv je odmik od rime, kjer je ta preveč izrabljena ali je sama sebi namen.
• Treba je nadgraditi slog in z njim številna slogovna sredstva.
• Razmišljati je treba o obsegu kitice, verza in celotne pesmi.
• Notranji in zunanji ritem je treba uravnovesiti; ni odveč razmišljati tudi o metriki, še zlasti, kjer gre za klasične, npr. soneti- stične oblike.
Proza
• Narediti je treba natančen predhodni načrt, v katerem razmislimo o književnih osebah, dogajalnem prostoru in času, temeljnih situacijah in poteku fabule.
• Razmislek naj gre v smer zasnove in strukture stavka in povedi ter medpovednega navezovanja ( koherence besedila).
• Treba je nadgraditi slog in z njim številna slogovna sredstva.
• Razmišljati je treba o socialnih zvrsteh jezika, še zlasti, ko gre za dialoge med osebami.
• Pomembna sta zasnova in način zapisa premega govora.
• Predvsem pa so nadvse pomembni zasnova pripovedovalca, njegovi pogledi, posegi v besedilo in njegova perspektiva.
Dramatika
• Analizirati in urediti je treba tehnično plat dramskega besedila – didaskalije, prostorske danosti itd.
• Natančno je treba razmisliti o psiholoških profilih oseb in njihovih medsebojnih korelacijah.
In še izbrane avtorice ...
Šifra Mina: Sonet, ki je stara in vsebinsko precej izrabljena oblika, je avtorica kreativno aktualizirala in nadgradila, pri tem pa je lepo ohranila avtentičnost tega žanra. Lirski subjekt je kritičen, a nikoli povsem distanciran; tako je pred nami po eni strani tiha in nežna izpoved enega, na drugi strani pa izpoved kolektiva v vsej svoji surovosti in neizprosnosti.
Šifra Kaj bi ti brez mene: Esejistično zastavljena pripoved, ki nas kronološko pripelje do mnogih spoznanj in sklepov; stavki drsijo teko- če, pripovedni tok je neomajen, pripovedovalec vselej kritično na preži. Avtorica uporablja mnoštvo prijemov in pristopov, s čimer vsebinski del nadgradi in učinkovito posreduje bralcu, med drugim smo priča nekaterim izvirnim intertekstualnim rešitvam.
Šifra Podlipa 1969: Pripovedi, ki jih odlikujeta zgoščena skladnja in, posledično, slast branja med vrsticami. Poudariti pa je treba tudi, da se avtorica oglaša z različnimi pripovednimi žanri, v posebno kategorijo lahko umestimo dela za otroke. Vsem besedilom pa sta skupni ekonomija stavkov in besedilna funkcionalnost na celostni ravni, ki preseneča tudi z nekaterimi svežimi jezikovnimi rešitvami.
Šifra XYZ-327: Zgodba odprtega tipa bi se morala nadgraditi in nadaljevati, verjetno vse do znanstvenofantastičnega romana, ki jih, resnici na ljubo, precej primanjkuje v slovenskem prostoru. Avtorica zmore ohranjati močan suspenz, motivi so privlačni, prav tako nekateri v zgodbo spretno »skriti« simboli. A še najbolj nas navdihnejo dialogi, ki so ponekod prežeti celo s humorjem, obenem pa se vse skupaj sestavi v plastično prispodobo novodobnega, hladnega, vse bolj tehnicistično usmerjenega sveta.