ZBIRANJE PREDLOGOV ZA JUBILEJNO 10. MEDNARODNO PRETNARJEVO NAGRADO
Asociacija Velenika
Ustanova Velenjska knjižna fundacija
Lirikonfest
Zbiranje predlogov za jubilejno 10. mednarodno Pretnarjevo nagrado ambasadorjem slovenske književnosti in jezika ter slovanskih kultur, ki bo podeljena na XII. mednarodnem Lirikonfestu Velenje (2013)
Rok za predloge: 23. april 2013
Mednarodni Lirikonfest Velenje v organizaciji Velenjske knjižne fundacije in književne asociacije Velenika vabi k predlaganju kandidatov za mednarodno Pretnarjevo nagrado 2013 ambasadorjem slovenske književnosti in jezika po svetu – za trajnejše, večletne ali enkratne pomembne prispevke pri mednarodnem književniškem povezovanju, posredovanju oz. uveljavljanju slovenske literature in jezika v tujini.
Mednarodna Pretnarjeva nagrada (MPN) ambasadorjem slovenske književnosti in jezika (ASKJ), podeljevana v Velenju od leta 2004 na tradicionalnem Herbersteinskem/mednarodnem književnem srečanju oz. od 2008 na mednarodnem Lirikonfestu (pomladnem festivalu liričnih umetnosti), je slovenska kulturna zahvala (za trajnejše, večletne ali enkratne pomembne prispevke pri mednarodnem književniškem povezovanju oz. uveljavljanju slovenske literature in jezika v tujini) tistim zaslužnim posameznikom (izjemoma dvema ali skupini), enakovredno tujim in slovenskim državljanom, ki si po svetu v duhu dr. Toneta Pretnarja (1945–1992) svetovljansko prizadevajo za seznanjanje s slovensko literaturo, slovenskim jezikom in slovenskimi književniki. Je mednarodno priznanje tistim kulturnim posrednikom, ki izven Republike Slovenije, med drugimi narodi po svetu, širijo živo zavedanje in védenje o slovenski literaturi in jeziku, oziroma z njima vzpostavljajo trajnejši mednarodni kulturni dialog, zanimanje in povezovanje (mdr. s spoznavanjem in prevajanjem novejše slovenske umetniške literature, spodbujanjem in organiziranjem učenja slovenščine ter prevajanja slovenske književnosti, uveljavljanjem sodobnih slovenskih književnikov med drugimi narodi ipd.). – MPN ASKJ ni namenjena mednarodno najbolj uveljavljenim slovenskim književnikom oz. avtorjem z največjim prevedenim knjižnim opusom; ni priznanje za mednarodne dosežke v literarni in jezikoslovni vedi, leksikografiji, založništvu, knjigotrštvu ipd.; prav tako ne pretežno za prevode klasičnih/temeljnih slovenskih književnih del oz. za življenjski prevajalski opus – čemur izkazujejo pozornost druge slovenske nagrade in priznanja (Pretnarjeva nagrada nekatere izmed njih dopolnjuje le izjemoma, a v glavnem je vzajemno osmišljena in zaslužnim dobitnikom načelno izkazana kot prva tovrstna kulturna zahvala v Republiki Sloveniji).
Pretnarjevo nagrado oz. častni naslov ambasador slovenske književnosti in jezika so doslej prejeli: 2004 – Ludwig Hartinger (Avstrija), 2005 – František Benhart (Češka), 2006 – Gančo Savov (Bolgarija), 2007 – Božena in Emil Tokarz (Poljska), 2008 – Kari Klemelä (Finska), 2009 – Matjaž Kmecl (SLO) in Andrej Rozman (SLO), 2010 – Nadežda Starikova (Rusija), 2011 – Peter Scherber (Nemčija, Avstrija), 2012 – Evgen Bavčar (Slovenija-Francija) in Orsolya Gállos (Madžarska).
Kandidate za nagrado v letu 2013 lahko predlagajo slovenska in tuja književniška, slavistična, književnoprevajalska združenja, kulturne, znanstvene, izobraževalne idr. ustanove oz. organizacije ter posamezniki (državljani RS in tuji državljani osebno). – Izborna merila vrednotijo vsa področja in zvrsti književnega delovanja in ustvarjanja, s katerim je izkazano pomembno mednarodno povezovanje in uveljavljanje slovenske literature in jezika. Predlagani kandidati so lahko osebe katerega koli državljanstva na svetu (tudi osebe brez državljanstva).
Zbiranje novih predlogov je odprto do 23. aprila 2013 (predlogi, prispeli po tem datumu, bodo prvič obravnavani v letu 2014). Mednarodni sosvet za podelitev nagrade v letu 2013 bo obravnaval vse kandidate, predlagane v zadnjih petih letih (2009–2013), in izbral (brez predhodnih javnih nominacij) nagrajenca/-ko za leto 2013. Predloge z utemeljitvami, ki naj zajemajo glavne biobibliografske podatke in 30- do največ 60-vrstično vrednotenjsko predstavitev kandidatovega pomembnega oz. zaslužnega dela pri mednarodnem uveljavljanju slovenske literature in jezika v daljšem obdobju (s poudarkom na zadnjih petih letih ali enkratnem izjemnem delu v zadnjih dveh letih), pošljite po e-pošti na naslov lirikonfest@gmail.com. Pripišite poštni in e-naslov ter telefonsko številko kandidata in predlagatelja.
Ambasadorski naslov bo podeljen na XII. mednarodnem književnem srečanju oz. Lirikonfestu 2013 v Velenju. Organizator bo MPN ASKJ-SK 2013 izkazal z listino in nagradno umetniško skulpturo ambasadorskega naslova. V primeru državne subvencije bo nagrada tudi denarna. – Partnerska organizatorja nagrade in slavnostne podelitve ambasadorskega naslova sta Ustanova Velenjska knjižna fundacija in književna asociacija Velenika. S sprejemom Pretnarjevih nagrajencev se od leta 2007 pridružuje Občina Tržič. Od leta 2012 so v pridruženem sodelovanju Foruma slovanskih kultur vsi Pretnarjevi nagrajenci tudi ambasadorji slovanskih kultur.
Organizatorja vabita k sopokroviteljstvu MPN ASKJ-SK 2013 mednarodno ugledno slovensko ali tujo organizacijo, ustanovo oz. podjetje ali kulturnega mecena.
* V besedilu vabila/poziva uporabljeni izrazi, napisani v moški slovnični obliki, so uporabljeni kot nevtralni za ženske in moške.
Sosvet mednarodne Pretnarjeve nagrade ASKJ-SK Ivo Stropnik, pobudnik in organizator nagrade