Pol stoletja po Kogojevih ČRNIH MASKAH je v Frankfurtu nastajala dihana kvadrofonska elektronska opera CARMILHAN, naslonjena na pravljico Wilhelma Hauffa Steenfollska votlina (Die Höhle von Steenfoll).
Takrat 30 letni skladatelj Janko Jezovšek Jizou praizvedbi v okviru Graške jeseni (Steirischer Herbst, Graz 1975) ni mogel udeležiti, ker mu je to preprečila jugoslovanska armada.
Jezovšek je na to temo delal šest let. Prvotno besedilo gledališkega dramaturga je bilo skoraj popolnoma spremenjeno. Glasbeni osnutki so v začetku še upoštevali navaden operni stroj in predvideni so bili razširjen klasični orkester, zbor, solisti, plesalci, pantomima, lutkovno gledališče in živa krava. Med nadaljnjim razvojem se je ansambel zmanjšal na protagonista igralca, njegovega nemega prijatelja in pol krave.
Avstrijski pisatelj in psiholog Helmut Eisendle (1939-2003) je z nasveti bistveno pripomogel k redukciji osebja in na koncu je opera ostala brez pevcev in brez glasbenikov.
Elektronika je od vsega začetka igrala glavno vlogo. Osnovni akustični material izhaja iz dihanja, riganja in nekaterih besed ter dveh govorjenih stavkov enega človeka. Ta oseba začenja v živo in njeni takoj posneti zvoki se vračajo preko zvočnika - mono> stereo> kvadro.
Fiksna ideja ribiča, ki bi rad obogatel z zakladom potopljene ladje CARMILHAN, kulminira v njegovem zadnjem kriku; vrže se v »hudo luknjo« in njegov padec ponazarja dvojni protismerni zvočni vrtinec, ki izgine v ultra in infrazvoku.
Teh zadnjih osem minut je končno zares opera, ki je nastala iz notranje nujnosti vsebine dogajanja, torej je v tem pogledu prva prava opera v zgodovini glasbe.
Izvedbe opere CARMILHAN (Musikhochschule Köln, Marburg an der Lahn, Lauterbacher Pfingstmusiktage etc) so možne v najrazličnejših okoliščinah, n.pr. tudi v gostilnah...
Kdor je prebral pričujoči tekst pa je svojo (najboljšo!) verzijo pravkar slišal v svoji domišljiji!
Avtor o Kogojevem delu, razen Ježevega izdaje pesmi za mladino, ni vedel skoraj ničesar. Toliko bolj ga zanima letošnja postavitev nepoznane mu opere, ki ima očitno nekaj konceptualnih stičnih točk.
CARMILHAN - OPER IM KOPF
Ein halbes Jahrhundert nach dem umfangreichen expressionistischen Opernversuch Schwarze Masken des slovenischen Komponisten Marij Kogoj, entstand in Frankfurt am Main die geatmete quadrophonische Oper Carmilhan, angelehnt an das Märchen "Die Höhle von Steenfoll" von Wilhelm Hauff. Der damals 30jährige, aus Slovenien stammende Tondichter Janko Jezovšek - Jizou, konnte der Uraufführung beim Steirischer Herbst in Graz (1975) nicht beiwohnen, weil die jugoslawische Armee dies wegen seiner Wehrdienstverweigerung verhinderte.
Jezovšek arbeitete sechs Jahre an diesem Thema. Die ursprüngliche dialogreiche Schauspielfassung eines Theaterdramaturgen wurde zunächst vollends zusammengestrichen. Die musikalischen Skizzen berücksichtigten anfänglich noch die übliche Opernmaschinerie und somit zählte ein vergrössertes Orchester, Chor, Gesangssolisten, Tänzer, Pantomimen, Figurentheater und eine leibhaftige Kuh zu den Ausführenden, nicht zu vergessen der Dirigent!
Der österreichische Psychologe Helmut Eisendle (1939-2003) hat mit seinen Ratschlägen wesentlich zur Reduktion des Personals beigetragen und am Ende blieb die Oper mit nur einem Protagonisten, ohne analog musizierende Vokalisten, ohne Instrumentalisten und einer halben Kuh und findet einzig im Kopf des Patienten statt.
Die Elektronik spielte in diesem Werk von Anfang an die Hauptrolle. Das akustische Ausgangsmaterial geht vom Atmen, Rülpsen sowie einigen Worten und Sätzen eines einzigen Menschen aus. Diese Person beginnt live mit Arbeitsgeräuschen. Es wird ihr Atmen aufgenommen und sofort über Lautsprecher wieder eingespielt - mono > stereo > quadro.
Die fixe Idee des Fischers in der Geschichte, durch den Schatz des versunkenen Schiffes CARMILHAN reich zu werden, kulminiert in seinem letzten Schrei; er wirft sich in die Höhle und sein Fallen veranschaulicht sich im Gegensog drehender Wirbel, die im Ultra- u. Infraschall verschwinden.
In den letzten 8 Minuten erklingt die wahre Oper, die im Laufe der Erzählung aus innerer Notwendigkeit entstanden ist, also die erste wirkliche Oper der Musikgeschichte?
Die Aufführungen der Oper Carmilhan (Musikhochschule Köln, Marburg an der Lahn, Lauterbacher Pfingstmusiktage etc) können an beliebigen Orten aufgeführt werden, also auch in Gasthof-Hinterzimmern...
Beim Lesen des Konzeptes entsteht im inneren Ohr des Lesers gleichzeitig dessen beste Hör-Fantasie!
Jezovšek kannte das Oeuvre von Kogoj nur durch einige hochinteressante Kinderlieder. Der Inhalt des Stückes von Leonid Andrejev (1871-1919) ist im Grunde auch nur eine Ein-Man-Tragödie. Die diesjährige, bisher vollständigste Inszenierung des dreistündigen Werkes anläßlich der Europäischen Kulturhauptstadt Maribor wurde in Zusammenarbeit mit den beiden slovenischen Opernhäusern realisiert.