Po Drugi svetovni vojni smo šli na morje bolj redko med počitnicami, in sicer ko smo dobili kakšno primerno delo za mladeniče, stare 10-12 let, najpogosteje pomožno fizično delo po kuhnjah delavskih in otroških počitniških domovih na Jadranu. Sicer sva šla s starejšim bratom, ki se je nota bene vedel kot mlajši, a znal je biti zvit, jaz pa sem se vedno delal neodvisnejši, kot sem v resnici bil, k babici v »šokačko«1 vasico Soljani, očetovo rojstno mesto v vzhodni Hrvaški pod rimsko cesto2, na pol poti med Vinkovcih in Gunjo na Savi, mestecu nasproti Brčkem v Bosni.
2. Jutranja molitev
Babica je šla spat s kurami in je po tretji uri zjutraj že sedela na postelji, si razpletla številne kite in si česala sive valovite lasje, ki so bili tako dolgi, da so segali do tal in prekrivali celotno babičino telo. Bila je rimska katoličanka in je molila rožni venec vsako jutro brez izjeme, najmanj pol ure. Ob štirih je že hranila živino.
Jezus Kristus pravi5 »In kadar molite, ne bodite kakor hinavci. Ti namreč radi molijo stoje po shodnicah in vogalih glavnih ulic, da se pokažejo ljudem. Resnično, povem vam: Dobili so svoje plačilo. 6 Kadar pa ti moliš, pojdi v svojo sobo, zapri vrata in môli k svojemu Očetu, ki je na skrivnem. In tvoj Oče, ki vidi na skrivnem, ti bo povrnil. (Mt 6, 5-6)
3. Apage satanas, izgini hudič
Neke nedelje je naju peljala babica na kosilo k vaškem duhovniku v Soljani3, prijatelju njenega pokojnega sina i najinega očeta.
Soljani so tipična »šokačka« »ušorena« vasica. Vse hiše z dvorišči in vrtovi so zgrajene v dveh vrstah vzdolž ene ceste, »šora« 4. Župnišče najinega gostitelja je bilo na isti strani »šora«, a vendarle slabe pol ure počasne hoje z zaustavljanji, klepeti z znanci in ogledovanji hiš, dvorišč,vrtov in rož.
Ravno je zvonilo podne, ko smo prišli do vhodnih vrat na dvorišče župnega dvora. Babica je odprla vrata in dejala »Izvolite dico5. Velečasni vas već čeka!«
»Kaj ti ne greš z nama na kosilo?« sva začudeno vprašala babico.
»Bognedaj!«
Hitro se je obrnila in odkorakala domov.
Kosilo je bilo nekaj posebnega. Glavna jed so bili golobi.
Stregla nas je lepa mlada duhovnikova »kuharica in gospodinja«.
Po kosilu smo si ogledali golobnjak v obliki stolpa na zgornjem delu zgradbe župnišča. Bil je poln golobov različnih vrst in barv.
1 Pridevnik »šokačko« prihaja iz etnično-verskega poimenovanja »Šokac«, ki ga uporabljajo Srbi in Bošnjaki za Hrvate, ker se kot rimski katoličani križajo s »šako« in ne s tremi prsti kot pravoslavci.
2 Na tej trasi so po Drugi svetovni vojni zgradili avtocesto »bratstva in enotnosti«, ki je povezovala Beograd, Zagreb in Ljubljano.
3 Ime Soljani je kuriozum. Ime se ne sklanja, si v Soljani, greš v Soljani, rodiš se in umreš v Soljani …
4 Šor, ulica, sokak, vaška ulica; sestoji iz dveh pločnikov, tlakovanih z žgano rdečo opeko, dveh jaških in širokega kolovoza. S kolovoza se k vsaki hiši gre prek mostu.
5 Babica je bila izrazita »ikavka«. Govorila je čòvik, dȉca, vrȋme, lȋp, …!
RESNICA IN SATIRA
Ločevati moramo dezinformacijo (disinformation), lažno, netočno ali zavajajočo informacijo, oblikovano, lansirano in promovirano z namenom povzročiti javno škodo ali dobiček, in lažno novico (fake news), od a) netočne informacije (misinformation), nenamerno napačne ali netočne informacije in od b) satire!
S kolego Britovškom sva leta. 2014 napisala referat za posvetovanje Društvo i tehnologija 2014. - dr. Juraj Plenković (Society and technology 2014) v Opatiji na Hrvaškemi. Primere, o katerih bo beseda, nisva izrecno označila kot satiro z idejo, da na »licu mesta« v razpravi med drugim pojasniva, kako ljudje nimamo »posebnih rerceptorjev za resnico« in kako moramo si pri ugotavljanju resnice pomagati s tehtnim preverjanjem z analizami glede na konkretni kontekst. Tudi jezik nima vgrajenih filtrov resnice za razlikovanje od neresnice in proizvodov domišljije, ima samo jezikovna pravila! Vprašanje resnice na internetu je splošno prepoznano kot resen problem.2
Žal se posvetovanja nisva udeležila in je bil referat objavljen v obliki »delovne različice« brez konzultacij z nama. Napako je zasledil nek Britovškov kolega in naju opozoril na te lažne novice (fake news), saj je zgledalo, da primere satir lansiramo kot »resnice« v zgodbi o žvižgaču Edwardu Snowdenu.
Primer 1
Satiri so v mitologiji pohotni spremljevalci boga Bakha, satira pa vrst leposlovnega dela, zabavljica, ki smeši človeško neumnost.
Jorge Mario Bergoglio, Frančišek I. in prvi neevropski papež po več kot tisoč letih, je zelo hitro postal ljubljenec vernikov, pa tudi neverujočih in medijev. Bergoglio je v vseh pogledih papež presenečenj in spontanosti. Frančiškov načrt je navsezadnje cerkev od spodaj navzgor in neizgovorjena vojna napoved vatikanski kuriji.
Papež Frančišek lahko postane del moralne vertikale zahodnega krščanstva, katero tvorijo škof jeruzalemski Jakob, ki v najstarejšem spisu Nove zaveze, napisan pred jeruzalemskim zborom l. 49/50 zastopa socialno enakost v duhu govora Jezusa Kristusa na Gori, apostol Janez, cerkveni oče Sv. Ambrozij, Frančišek Asiški ter predvsem papeži Lev XIII., Pij XI., Janez XXIII., Pavel VI. in Janez Pavel II. Papež Frančišek se tudi sklicuje na naštete znamenite osebnosti Zahodnega krščanstva.
Papež Frančišek se je po nekem satiričnem spletnem viru takoj odzval na objavo razkritja Edwarda Snowdna z izjavo: »To, kar je Snowden naredil za trpeče množice, je nekaj, kar bi morali pričakovati ne od posvetnih svetnikov, kot so indijanska svetnica Kateri Tekakwitha ali od našega junaka Edwarda Snowdna - ampak od nas samih. Vsi imamo sposobnost biti svetniki.« »Vsi bi mi morali biti Edwardi Snowdni!«
Papež je baje ponudil azil Snowdnu kot gesto miru za južnoameriške katoličane, ki so utrpeli operacije CIA za odstranitev demokratično izvoljenih uradnikov z atentati in njihovo nadomestitev z fundamentalističnimi diktatorji, da celotno celino preobrnejo v plantažo Tretjega sveta.
Papež Frančišek je ponudil ne samo azil za odpadnika NSA in medijskega žvižgača Edwarda Snowdna, a ga je označil tudi kot svetnika.
Med verskimi strokovnjaki ni soglasja do Snowdena. Snowden je seveda še en prerok, ne pa odrešenik. Kristjani imajo preveč rešiteljev, poslanih od boga! Tudi sveti Frančišek Asiški je bil rešitelj sveta!
Vatikanski konservativci so napadli papeža, da počne nekaj, kar se v cerkvi imenuje »nepremišljeno dodeljevanje svetne časti« ter ga imajo za »norega« in tudi za žvižgača!
V istem viru najdemo, da je moskovski patriarh, vodja ruske pravoslavne cerkve, dal izjavo, po kateri je priznal Snowdna kot Mesijo in obsodil Obamo za neopravičene zločine proti človeštvu. (Kilgoar, 2013 Internet chronical http://chronicle.su/2013/07/10/snowden-granted-sainthood/)
Primer 2
Drugi primer zabavljice na račun prisluškovalne afere se nanaša na predsednika ZDA Baracka Obamo in Nobelovega nagrajenca za mir za leto 2009. Ob novici, da je Nobelov nagrajenec za mir, je Obama dejal: »Oboje sem, presrečen in globoko ponižen.« »Ne vidim je kot priznanja lastnih dosežkov, temveč bolj kot potrditev ameriškega vodstva v imenu želja ljudi vseh ljudstev.« Ob tem je še izrazil dvom, da si nagrado zasluži tudi sam. »Če sem odkrit, se mi ne zdi, da si zaslužim biti v družbi toliko osebnosti, ki so bile počaščene s to nagrado.« 1,4 milijona dolarjev nagrade je Obama razdelil v dobrodelne namene. (http://www.rtvslo.si/svet/nobelovec-obama-presenecen-in-hkrati-ponizen/214181)
Snowdena spletni in drugi mediji uporabljajo kot propagandni primer enega izmed izrazitih tujih sovražnikov ZDA, ki baje bistveno pomaga Rusiji v krizi, ki jo je povzročila odcepitev in pridruževanje Krima Ruski federaciji.
Na spletnem viru http://www.jayslagle.com/entries/general/snowden-leaks-obama-s-notes-on-ukraine-crisis so objavili ponarejen zapisek Baracka Obame, ki ga je baje imel pred seboj med srečanjem o ukrajinski krizi 4. marca 2014 v Beli hiši v Washingtonu, »razkril« pa naj bi ga temu viru nihče drug kot »vsemogoči« bivši agent NSA Edward Snowden, ki je sicer v tem trenutku kot azilant bival na letališču v Moskvi v Rusiji že slabo leto.
1 Britovšek, P. in Šercar, T. M., 2014. Utjecaj obavještajne revolucije na razvoj informacijske znanosti, jačanje tendencija informacijskog totalitarizma in razvoj informacijskog prava [Elektronski vir] = Influence of intelligence revolution on the development of infomation science, strengthening the trends of information totalitarianism and the development of information law- Društvo i tehnologija 2014. - dr. Juraj Plenković [elektronski vir] = Society and technology 2014 - dr. Juraj Plenković : book of manuscripts. – str. 682-709. https://bib.irb.hr/datoteka/703746.DIT_2014_-_Dr.Juraj_Plenkovic.pdf
2 Prva številka revije Ameriške varnostne agencije (National security agency (NSA)) The Next Wave za l. 2021 je prav posvečena raziskovanju prevar in uporabi znanosti za razkrivanje resnice (Deception Research: Using Science to Reveal the Truth)!