NEDOKONČANO ŽIVLJENJE ŽIVLJENJE IN ČAS HERMANA DE CARINTHIA III
TRETJI DEL - KNJIGA OKCITANIJE IN EPILOG »KO ZNANJE NI POZNALO MEJA«
KNJIGA OKCITANIJA – TOULOUSE, BEZIERS
Večino Okcitanije pokrivajo gozdovi ali vinogradi ali ravninske površine, primerne za kmetijstvo. Južno od Okcitanije se razprostirajo Pireneji. V središču regije Midi je Toulouse že od nekdaj zavzemal pomembno mesto. Dva tisoč let zgodovine se zrcali v njegovi arhitekturi iz opeke in ploščic, tako značilni za mesta, vasi in kmetije v regiji Midi-Pireneji. Zaradi odseva sončne svetlobe na opeki je Toulouse dobil ime Ville Rose in daje mestu posebno toplo in nežno vzdušje.
Za Hermana je bilo življenje drugačno. Bilo je užitek znanosti in znanost užitka. Sedel je za svojo delovno mizo, da bi pisal, računal, risal črte in številke ter še več pisal. Bil je ugledna in spoštovana osebnost, nedvomno pa so se ga bali tisti, ki niso poznali njegovega globokega odpora do nasilja in nadvlade. Herman je svoje izvirno filozofsko delo De Essentiis, O bistvu, začel pisati leta 1143 v Toulousu in ga dokončal istega leta v Beziersu. Po pridobitvi zadostnega števila rokopisov naj bi delal v Toulousu in Beziersu s pogostimi potovanji v Leone, Najero in Pamplono. Prav v Beziersu je Herman prevedel delo Klavdija Ptolomeja »Planisphaerium« in popravil Evklidovo delo »Euclidis Geometrica Elementa«, Evklidovi geometrijski elementi, ki ga je prevedel Adelard Bath in je izšlo v Toulousu leta 1143. Arabski izvirnik je znan kot »Almag«. De Essentiis je Hermanovo najbolj izvirno delo, v katerem je uvedel nove znanstvene in filozofske koncepte na področju astronomije in fizike.
Toulouse je tudi osrednja točka za trgovino med Pirenejskim polotokom, Sredozemljem in Atlantikom. Na severu je velika ravnina, primerna za kmetijstvo. Ljudje so se zbirali na hribih s pogledom na reko in jo poimenovali Tolosa. Ime je verjetno akvitansko, povezano s starim baskovskim jezikom, vendar njegov pomen ni znan. Tolosa je postala eno najpomembnejših mest v Galiji. Že v predrimskih časih je bilo znano kot eno najbogatejših, zato je bilo vključeno v rimsko provinco Provincia Romana. Po padcu Rima je Toulouse postal glavno mesto hitro rastočega gotskega kraljestva. Do konca 5. stoletja se je vizigotsko kraljestvo Toulouse raztezalo od doline reke Loare na severu do Gibraltarske ožine na jugu in od reke Rone na vzhodu do Atlantskega oceana na zahodu.
V začetku 8. stoletja so se v Okcitaniji pojavile vojske arabskega muslimanskega imperija, ki se je širil. Leta 719 so iz Španije ob sredozemski obali osvojili Narbonne pred Vizigoti. Bitka pri Toulousu je bila za muslimansko vojsko uničujoč poraz. Muslimanske vojske niso več poskušale osvojiti Evrope severno od Pirenejev. Vendar je bližina muslimanske Španije pomenila močan pretok znanja in kulture iz šol in tiskarn v Cordobi. Ta preporod je spremljala nova demografska ekspanzija, uvedene so bile nove tehnike v kmetijstvu. V tem obdobju sta bili zgrajeni predmestji Saint-Michel in Saint Cyprien. Most Daurade je leta 1181 predmestje Saint-Cyprien povezal z mestnimi vrati. Štiri stoletja medsebojnega oplojevanja klasične, islamske in zahodne misli so Okcitaniji na jugu Francije pomagala razviti lastno, edinstveno civilizacijo. Nekateri ključni elementi andaluzijske kulture so se prenesli naprej in v Okcitaniji vplivali na razvoj konceptov in doktrin, ki so se razširili daleč zunaj regije. Zahodna Evropa bo imela veliko zaslug za ta izredno dolg in bogat intelektualni tok iz Andalausa čez Pireneje v Okcitanijo in Akvitanijo. Medicinska šola v Montpellieru je še vedno pravi spomenik časa, ko znanje ni poznalo meja. Prebivajo v njej številni pisani liki, med njimi Herman de Carinthia, ki je imel ključno vlogo pri teh kulturnih prenosih med islamsko in krščansko civilizacijo.
»Kar zadeva mene, se mi je vse, kar je vrednega, kar sem izvedel o življenju - razkrilo,« je menil Herman. »Moja modrost se je razcvetela v Andaluziji in Okcitaniji. Moja strast v Bizancu in Damsku. Moja tesnoba v Pamploni.
Moja nedolžnost še vedno cveti na Koroškem.«
Toulouse je verjetno tudi kraj Hermanovega neoznačenega zadnjega počivališča
EPILOG - KO ZNANJE NI POZNALO MEJA
Učenje je eden najbolj fascinantnih vidikov kulture in civilizacije. Vendar pa obstaja težnja, da se učimo o sebi, ne pa tudi o drugih. Na primer, kdor ni bil Grk, je bil barbar. Rimljani so zgradili Hadrijanov zid, da bi tako zadržali imenovane barbare. Kitajci so iz podobnih razlogov zgradili zid. Vendar so bile nepozabne civilizacije prav tiste, ki so presegle te omejitve. Aristotel je postal ena največjih osebnosti vseh časov, ker je svojemu najboljšemu učencu Aleksandru Velikemu naročil, naj mu pomaga spoznavati Perzijo, Indijo in vse, kamorkoli je šel. Knjižnica v Aleksandriji je skušala zbrati znanje iz vseh znanih kultur.
Religija se kaže kot najgloblji duh teh kultur. V srednjem veku je religija ustvarila velike katedrale in samostane. Vsem pomembnejšim verskim besedilom je skupna vera v moč onkraj, ki daje višji cilj in občutek varnosti v tem in onstranskem življenju. To iskanje trajne varnosti je ustvarilo piramide ter velike grobnice in spomenike skozi stoletja. Plodne kombinacije osnovnih potreb so ustvarile nekatere vrhunce civilizacije. Za versko prepričanje je potreben študij. Velike sinagoge, katedrale in mošeje so bile povezane tudi s šolami. V srednjem veku je bil nastanek univerz tesno povezan z verskimi redovi. Tako kot se civilizacije nagibajo k temu, da se ločijo, imajo skoraj vse verske skupine svoja sveta besedila, katerih učenje razlikuje ljudi od drugih. Glavne svetovne religije so to težnjo presegle. Eden od temeljnih prispevkov krščanstva je bil preoblikovanje tega modela učenja kot sistematičnega procesa spoznavanja drugih. Prvotni motivi so bili tesno povezani s samoobrambo. Zgodnji kristjani, ki so se razvijali v kontekstu grško-rimske civilizacije, so morali pojasniti, kako in zakaj je njihov pristop boljši. Kar se je začelo kot prizadevanje, da bi jo ohranili pri življenju, se je postopoma razširilo v vrsto prizadevanj za njeno oživitev.
Leto 1141 je dodalo dodatno razsežnost, ko je Peter Častitljivi naročil Robertu Retinensisu in Hermannu de Carinthia, naj prevedeta Koran, Saracensko kroniko, Ptolemajevo Planisfero in AlKindijevo knjigo O sodbi zvezd iz arabščine v latinščino. Veliko širjenje samostanov v dvanajstem in zgodnjem trinajstem stoletju je spodbudil nov pristop k univerzalnemu učenju. Da bi to dosegli, je bila potrebna izjemna prevajalska kampanja in velikanski porast tolmačenja. Kar se je začelo kot osamljeni poskusi na Siciliji, v Španiji, Angliji, Italiji in Franciji, je v naslednjem stoletju in pol preraslo v programski poskus vključitve znanja kot celote.
Benediktinski red menihov v Clunyju bo postal zelo pomemben člen v verigi kulturnega prenosa iz Andaluzije v Francijo. Benediktinski samostani so bili najpomembnejše zakladnice učenosti in literature v Evropi. Gerbert iz Aurillaca - francoski menih, ki je postal papež Silvester II - je bil tudi prvi pomemben evropski učenjak, ki je preučeval arabske znanosti, saj je kot mladenič tri leta preživel v Kataloniji in se učil matematike in astronomije. Njegova zasluga je bila, da je v al-Andalus v zelo spodbudnem 10. stoletju poslal številne benediktinske študijske ekipe in nekatere največje intelektualce svojega časa. V obdobju do leta 1500 se pomemben ali vsaj nov vidik muslimansko-krščanskega srečanja kaže v razvoju novega dojemanja islama med zahodnoevropskimi kristjani, tesno povezanimi z muslimansko prisotnostjo na Iberskem polotoku že skoraj osem stoletij. Edward Said, ugledni libanonski avtor, v svoji knjigi Orientalizem pravi, da je eden od njegovih ciljev »pokazati, da je evropska kultura pridobila na moči in identiteti tako, da se je postavila nasproti Orientu« kot nekakšnemu nadomestnemu in celo podzemnemu jazu, nekaj podobnega pa se je očitno dogajalo že prej. Zavezanost k odprtemu učenju v pravem pomenu besede je ključ do preporoda, nove renesanse, poglobitve kulture in nove globalne vizije. Če je znanje moč, potem je učenje skrivnost današnjih »novih kraljestev«. Vsi govorijo o informacijski avtocesti. Potrebujemo pa tudi avtocesto znanja in modrosti. Osredotočiti moramo svojega duha. Ta pot se morda včasih zdi osamljena, vendar lahko na koncu le na njej najdemo večjo svobodo. Morda moramo vedeti, da je učenje pomembnejše od znanja. V srednjem veku so to pomembno spoznanje razumeli številni posamezniki, med njimi tudi Herman de Carinthia. Samostani so v nekem smislu predstavljali prvo sistematično mrežo za pridobivanje znanja. Ker nastaja informacijska avtocesta, jo moramo spremeniti v omrežno avtocesto znanja, ki bo dostopna vsem. V tem je skrivnost novega razcveta kulture, ki pa bi bil nepredstavljiv brez generacije odličnih mož in učenjakov, kot je bil Herman de Carinthia, ki je obvladal arabščino, grščino in latinščino ter evropsko znanost obogatil z deli grških in muslimanskih avtorjev.
In če se bodo danes, na začetku novega tisočletja, razmere obrnile v krogu in bo luč znanosti in znanja potovala s severa na zdaj šibki muslimanski jug, bo to najprimernejši poklon temu velikemu možu: Herman de Carinthia, Herman Secundus, Herman Sclavus, Herman iz Dalmacije.
APOLOGIA – PREMIKANJE MEJE
To je razlika med nami Rimljani in Etruščani, je zapisal Seneka. Mi verjamemo, da osvetlitev nastane zaradi trka oblakov, oni pa verjamejo, da oblaki trkajo zato, da nastanejo osvetlitve. Ker vse pripisujejo bogovom, ne verjamejo, da imajo dogodki pomen, ker so se zgodili, ampak da se zgodijo zato, da bi izrazili pomen
Zgodovina nas uči, da je takšna usoda univerzalna posledica dogmatičnih struktur, ne glede na njihovo ime, moč ali ozadje. Dogmatična ureditev učinkovito zapira vrata posameznikovi notranjosti, saj nad posameznikom vzpostavlja vrhovno avtoriteto, ki narekuje ideološke aksiome in jih označuje kot resnico. Na tej platformi so vrata v neskončnost zaprta. To preprečuje človekovo naravno težnjo po doseganju neskončnosti. Vse, kar počiva na tej platformi, postane struktura omejitve. Najhuje deluje proti temelju človeške vrednosti. Pod aksiomi omejene vrednosti postane človeško življenje poceni. Zgodovina svetih vojn, ne glede na to, kdo jih je vodil in pod kakšno pretvezo ali imenom, je primer ideologije, v kateri ima človeško življenje majhno vrednost. Ti aksiomi vladajo s smrtonosno močjo, čeprav se je v času renesanse pokazalo, da je človeštvo nedvomno najvišja in najdragocenejša manifestacija življenja na planetu z zmožnostmi, ki se jim nobena druga vrsta ne more približati, tako zelo, da se je človek v takem obdobju prepoznal kot izražena podoba in podobnost Boga.
Zgodovina človeštva je bila zgodovina razvijanja idej, širjenja znanja, uporabnega razumevanja, skoraj rutinskega preseganja meja, kadar koli so vsiljene omejitve dopuščale čas in energijo, da se posvetimo odkritjem in ustvarjalni uporabi tehnologij uma. Zgodovina človeštva je bila prežeta tudi z množičnimi zlorabami človeškega intelekta. .
PRIZNANJE
Globoko sem hvaležna profesorju dr. Muhammedu Shamsuddinu Megalommatisu, gostujočemu profesorju v Grčiji in Turčiji ter prebivalcu Aleksandrije v Egiptu, ker se je v svojem pisanju pogosto skliceval na Hermana de Carinthia.
Namen članka je spodbuditi nadaljnje poizvedovanje in raziskovanje življenja in dela Hermana de Carinthia. Cilj je tudi ustanoviti »Fundacijo Herman de Carinthia« z enakim namenom. . .
SKLICEVANJE IN NADALJNJE BRANJE
Muslimanska dediščina
Korenine v univerzalni zgodovini, Odkrivanje neskončnosti, avtor: Rolf A. F. Witzsche
Dr. Jožko Šavli, Slovenska država Karantanija in izvor Hermana de Carinthia
Potovanje Petra Častitljivega v Španijo, objavljeno v Studia Anselmana 40 (1956)
Chalres Julian Bishko, Fernando I. and the origins of the Leonese - Castilla Alliance with Cluny (Fernando I. in začetki leonskokastilske zveze s Clunyjem)
Salvus iz Albeide in obmejni samostan v Navarri v desetem stoletju, v: Spectrum 23 (1948)
Abu Ma`shar, princ astrologov, Robert Zoller, 2004
Neil Elliot, From Heresy of the Saracens to the War Against the Turks, Center za preučevanje islama in krščansko-muslimanskih odnosov, Oddelek za teologijo, Univerza v Birminghamu, Združeno kraljestvo
Umreti, pesem Emily Dickinson
Sheila Low-Beer, doktorska disertacija Herman de Carinthia: The Liber Imbriam, The Fatidica and the De Indagatione Cordis, The City University of New York