HERMAN - NEDOKONČANO ŽIVLJENJE ŽIVLJENJE IN ČAS HERMANA DE CARINTHIA II
DRUGI DEL
-
KNJIGA O DAMASKU
Če je na zemlji raj, mora biti to Damask.
Če je raj, ga Damask lahko vzporedno in mačehovsko obdela.
piše Hermanov sodobnik Ibn Džubajr (Saeed bin Jubair)
*
Neskončni pokriti bazarji. Njegove delavnice izdelujejo tekstilne izdelke. Preproge, tkanine in ključavnice so izvažali v najbolj oddaljene države. Njegove vrtnice so cvetele v tisočih sortah. Pavi so se prosto sprehajali naokoli. Cvetele so marelice in šumeli so vodnjaki. Voda in zelenje. Grede v cvetju. Citrusi, gosti sadovnjaki in šumeči potoki. Tu in tam se je dvignil minaret. Hermanov ton je bil nevtralen, njegov glas je bil odkrit. Za te ljudi je izraz »filozof« označeval vse, kar je bilo preveč povezano s profanimi grškimi znanostmi, in na splošno vse, kar ni bilo ne religija ne literatura, ugledni »failasuf« Herman. Čas ima dva obraza, si je rekel Herman. Ima dve razsežnosti, njegova dolžina se meri z ritmom sonca, njegova globina pa z ritmom strasti. V gosti temi sta se pojavila nered v šumenju svile in vonj po parfumu. Vsak dan je bilo treba pridobiti toliko novega znanja. Mesto je privabljalo vse, ki so iskali srečo ali znanje.
Damask je darilo Barade. Reka skoraj v polni meri izvira takoj pod glavnimi tokovi, da bi namakala puščavsko območje in ga spremenila v »enega od treh zemeljskih rajev«. Kot biser v zelenem smaragdu - od časov Naamana, sirskega generala iz sredine devetega predkrščanskega stoletja, pa vse do danes Damaščani v poeziji in prozi niso nehali opevati lepote svoje reke in rodovitnosti svojega mesta. Damask je več kot le kmetijska postojanka. Je »pristanišče«, ki leži na vzhodnem koncu trgovske poti od zahoda proti vzhodu. Središče poti, ki seva na sever do edinega tekmeca v Siriji - Alepa in Male Azije, na jug do Palestine in naprej do Hijaza ter na vzhod skozi skoraj neživo 500 milj dolgo puščavo do Bagdada in prek Bagdada do Mezopotamije in Perzije.
Njegovi prebivalci ga imenujejo Dimashq, izraz, ki domnevno izvira iz davnih časov. To mu daje življenjsko dobo, ki upravičuje trditev, da je eno najdlje stalno naseljenih znanih mest. Proti koncu drugega tisočletja pred našim štetjem je postalo glavno mesto aramejskega kraljestva, ki je segalo od Evfrata prek vzhodne Sirije in Transjordanije do Mrtvega morja. Aramejščina se je uveljavila kot jezik trgovine, kulture in vlade od Sredozemlja do Tigrisa. Aramejščina je ostala lingua franca celotne regije. Damask je poleg Bagdada in Kaira tudi eno od treh zbirnih mest za romarje hadža v Makko Mukaramo.
Mehki jasminovi - dišeči vetrovi v razpršeni zvezdni svetlobi po ravnini, ki se zatemni v temno oazo za njo. Tihi vrtovi so bili zeleno zabrisani z rečno meglo, v kateri se je bleščalo mesto. Pesmi so se dvigale nad prah in se mešale z vonji mete, česna in marelic. Pomlad je v mesto spet prinesla toplino, odeje, razprostrte po cvetnih livadah in sadovnjakih. Ko minevajo tedni pomladi, se jablane, češnje, marelice in hruške izmenjujejo v središču čudežne dežele bledih barv in svetlobe.
Damask je navdihnil legende, vizije in literarne hvalnice. Hermanov sodobnik Ibn Džubajr ga je videl »obdanega s sadovnjaki, kot avreola obdaja luno«. Damaščanske vode so še en vir ponosa in legend. Herman je poročal, da so v Damasku cene zmerne, da je obilo sadja in snega ter da je mogoče najti izdelke tako vročega kot hladnega podnebja. Nikjer drugje ne bo mogoče videti tako veličastnih vročih kopeli niti tako čudovitih vodnjakov, je Hermana prevzel pogled na vodo in gore, ki se jih je spominjal ob reki Baradi. Veliko nasprotje zunanjosti ... vstopite skozi nizka ozka vrata, celo on se je moral skloniti, da je šel skozi, in nato se skozi majhno dvorišče znajdete na velikem dvorišču, tlakovanem z marmorjem, belim mozaikom z barvnim marmorjem, z igrivimi vodometi in cvetjem ter pomarančami in limonovci, ki ustvarjajo prijetno senco in vonj, na eni strani povsem odprt prostor z dvignjenim podestom, diwanom, in okrašen, številne druge sobe so dostopne skozi majhna vrata na dvorišču. Vse sobe imajo ... ogledala na stenah in stropu, visoko in razkošno okrašene, in povsod ogledala, med okrasjem drobni koščki ogledal, in vse lesene izdelke, s slonokoščeno intarzijo in biserom, je Herman pisal domov na Koroško.
Leta 1138 sta Herman in Robert nadaljevala iskanje znanja v Andaluziji in Okcitaniji.
KNJIGA O ANDALUZIJI
Toledo, Leon, Najera, Pamplona
Obkrožena s polji, pšeničnimi in ječmenovimi, oljčnimi nasadi in predvsem z lepimi sadovnjaki. Žetev pšenice, hrušk, citronov, pomaranč, banan, žafrana in sladkornega trsa ... Arabci so svojo ibersko posest imenovali Andalus - neposredna referenca na Vandale, ki so polotok zasedli v petem stoletju in katerih dediščina je bila še vedno prisotna, ko so v osmem stoletju prišle muslimanske sile - in isto ime je danes ohranjeno v imenu južne španske province Andaluzija.
Leta 719 so na Iberski polotok prišli muslimanski naseljenci. Postavili so temelje civilizacije, ki bo trajala skoraj 800 let. Muslimanske vojske, okrepljene z nedavno prispelimi vojaki iz severne in južne Arabije - Sirci in Jemenci - so prečkale Pireneje in šle globoko v deželo, ki jo imenujejo »Velika dežela«, Ard al-Kbirah. Hitro so zavzeli večino vizigotske Septimanije, vključno z nekdaj velikim rimskim središčem Narbonne, arabsko Arbuna. Samhov cilj je bil prodreti proti zahodu, zavzeti dolino reke Garone, osvojiti Toulouse (Tolosa) - takratno glavno mesto Eudesa, vojvode Akvitanskega - in odpreti obsežno ozemlje, ki se je raztezalo vse do Atlantika in nazaj na jug prek Andaluzije do Sredozemlja in Magriba.
Toda najprej se je moral vrniti v Andaluzijo, da bi zbral nove vojake. Okrepljen je zgodaj spomladi leta 721 prestopil nazaj v Okcitanijo in se takoj odpravil na zahod proti Toulousu. Obleganje Toulousa s skoraj nepremagljivim obzidjem je trajalo do zgodnjega poletja. Branilci, ki jim je primanjkovalo zalog, so se že skoraj predali, ko se je okoli 9. junija 721 vrnil Eudes Akvitanski na čelu velike sile in začel zelo uspešno obkoljevalno akcijo. Nedavne raziskave zgodovinarja iz Toulousa Sydneyja Forada so pokazale, da je bila prav bitka pri Toulousu leta 721 veliko bolj kot bitka pri Poitiersu, imenovana tudi bitka pri Toursu, 11 let pozneje, ki je preprečila nadaljnje in morda trajnejše muslimanske koristi v južni Franciji.
Prav tako pomembno pa je bilo, da je Eudova zmaga pri Toulousu privedla do številnih islamsko-krščanskih političnih zavezništev v jugozahodni Franciji, ki so sprožila prve ključne kulturne in trgovinske izmenjave med muslimansko Španijo na eni strani ter Languedeokom, Gaskonijo, južno Akvitanijo, Pireneji, Septimanijo in Provanso na drugi strani. Muslimanska Španija se je izkazala za izredno plodno okolje za učenje, ki je prineslo vrsto intelektualnih, estetskih in znanstvenih dosežkov. Ta razcvet je bil deloma posledica duha strpnosti, ki je prevladoval v večini, ne pa v celotni zgodovini Andaluzije. Toleranca ni bila razširjena le na druge verske skupine, ampak je delovala tudi znotraj muslimanske družbe. Na svojem vrhuncu je Andalus doživel zlati civilizacijski vek, ki mu je zavidala vsa Evropa in je postavil temelje za evropsko renesanso, ki je sledila. Muslimani, kristjani in Judje so se družili v okviru »skupnega življenja« (convivencia), strpnosti in sodelovanja, ki mu v tistem času ni bilo para. Kordobski kalifat je v desetem stoletju poosebljal najbogatejše gospodarstvo, najbolj izpopolnjeno civilizacijo in najuglednejši politični sistem v zahodnem svetu.
Evropa je bila preplavljena z novimi idejami in novimi običaji ter tokovi, ki so se z Iberskega polotoka valili proti severu. Arabski prevodi spisov grških, perzijskih in drugih učenjakov in avtorjev ter arabski komentarji in prispevki so se na zahod začeli širiti okoli leta 800. Do konca 10. stoletja je bilo v različnih šolah v Kordobi, prestolnici Andaluzije in vodilnem intelektualnem središču Andaluzije oziroma muslimanske Španije v 10. in 11. stoletju, zaposlenih na stotine prevajalcev in prav toliko prepisovalcev - med njimi veliko žensk, ki so tesno sodelovale s strokovnjaki iz Mozarabije - pokristjanjenimi Arabci in tolmači ter prevajali na stotine, morda tisoče rokopisov iz Bagdada, Damaska, Kaira in Aleksandrije. V času največjega razcveta Kordobe so njeni ateljeji vsako leto izdelali približno 60.000 vezanih zvezkov. Kar se je začelo kot pretok poezije, glasbe in literature čez Pirenez, se je spremenilo v stalen pretok matematike, astronomije, medicine in kmetijskega strokovnega znanja - o temah, kot so vzreja ovc Merimo, namakanje in vrtnarjenje. Lahko domnevamo, da se je del tega dela prek Pirenejev preselil v opatije, samostane in učna središča v Narbonnu, Toulousu, Montpellieru in Nimesu. Oviedo, takrat imenovan Asturia, je kmalu postal glavni kanal za prenos znanstvenega znanja iz Andaluzije prek Katalonije, Aragonije in Navare v južno Francijo.
V obdobju od desetega do šestnajstega stoletja so se geografske meje med krščanskimi in muslimanskimi narodi močno spremenile. Na začetku tega obdobja so imeli muslimani v lasti južni dve tretjini španskega polotoka in vse otoke v zahodnem Sredozemlju. Zato so nadzorovali tudi pomorsko trgovsko pot v zahodnem Sredozemlju. Leta 1031, ko se je Andalus začel drobiti zaradi napadov kastiljskih sil, so Mozarab in drugi izgnanci iz Cordobe in Toleda prečkali Pireneje v južno Francijo in s seboj vzeli več kot 200 let zbranega znanja ter velik del nekdanje vizigotske kraljeve knjižnice v mestu. Ko je Toledo leta 1085 pripadel kristjanom, so si ponovno prizadevali prenesti zapuščino starih Grkov v drug jezik, tokrat v latinščino. Prav muslimanska neenotnost in vrsta šibkih vladarjev sta v prvih dveh stoletjih pripeljala do ponovne krščanske osvojitve večine Španije. V krščanskih rokah je bilo vse kraljestvo, razen Granade. Granada je na koncu padla, vendar šele leta 1492. Španija je bila v tem obdobju in do inkvizicije na splošno kraj vzajemne strpnosti. Glavni razlogi za ponovno osvojitev so bile politične ambicije in moč, ne pa izrecno verski razlogi. Medtem ko so bili muslimani in Judje pregnani iz zahodnega Sredozemlja, se je na vzhodu pojavila nova moč. Seldžuški Turki so se najprej pojavili v vzhodnem islamskem cesarstvu. Katalizator križarskih vojn je bil poziv bizantinskega cesarja na pomoč na zahodu, čeprav je bilo v križarske vojne vpletenih še veliko drugih dejavnikov. Čeprav je minilo že 500 let, je Andalus še vedno očarala. Kot rojstni kraj nekaterih izjemnih svetovnih učenjakov in obrtnikov, dom osupljivih arhitekturnih mojstrovin in prizorišče bleščeče družbe, ki se je odlikovala tako po vrhunskih dosežkih kot po globini dekadence, Andalus ohranja svoj čustveni vpliv in privilegirano mesto v muslimanskem zgodovinskem spominu.
Vse se enkrat konča! Celo sama smrt umre s smrtjo stvari.
Usoda je kameleonsko obarvana. Njeno bistvo je preobrazba.
V njenih rokah smo kot partija šaha.
In kralj je lahko izgubljen zaradi pešca.
Zato se otresite sveta in poiščite počitek.
Kajti zemlja se spremeni v puščavo in človek umre.
Reci temu nizkotnemu svetu: skrivnost
višjega sveta je skrita v Aghmatu.
AlMu`tamid, kralj Sevilje
TOLEDO
Toledo je danes majhno mesto na kastiljskem griču s pogledom na Rio Tajo, reko Tajo. Nekoč je bilo glavno mesto Španije pod Visigoti (567 do 711) in ponovno, ko je Felipe II. preselil španski dvor v Madrid (1085 do 1561). Toledo, ki leži v bližini Madrida, je poln očarljivih ozkih, vijugastih ulic, ki so skoraj kot labirint. Ko so se muslimanski naseljenci leta 711 izkrcali na južni obali Španije in naslednje leto prispeli v Toledo, so začeli dolgo in strpno vladati mestu, ki so ga imenovali Tulaytilah. Strpnost je bila poplačana. Ko je kastiljski kralj Alfonz VI. leta 1085 ponovno osvojil Toledo, je njegovim prebivalcem ponudil velikodušne pogoje in tako nadaljeval obdobje convivencia z Arabci. Slava Toleda v 11. stoletju je bil razvoj eksaktnih znanosti. Tu je bilo mogoče srečati matematika AlWaggadija in AlTugimija, geometra Ibn AlAttarja in Ibn Hamisa, ki sta bila tudi astronoma. Muhammed . Assafarja, ki je leta 1029 izdelal zvezdni observatorij, AlBagunisa in Ibn Wafida, vzhajajočo zvezdo AlZarqtija, Saida Andaluzija iz Toleda, ki je zapustil pomembne podatke o »klasifikaciji narodov« in »kulturnih stikih med rasami in narodi«, pa tudi dragocene zapiske o nesporazumih med različnimi skupnostmi in kako približati človeštvo v pogledu na svet. Pomisli na zelenje, ki vzklije po dežju, si je rekel Herman.
Veliko manj zahodnjakov je dejansko živelo v muslimanski družbi, vendar je bil med njimi tudi dominikanski misijonar Ricoldo da Monte Croce, ki je bil leta 1291 v Bagdadu, ko je Akre padel pod mameluki. Zaradi narave njegovega poklica seveda ni bilo mogoče doseči verskega prilagajanja, saj je delil številne predpostavke svojih krščanskih sodobnikov, vendar pa je v svojem govoru zelo pohvalil osebno vedenje muslimanov, ki jih je srečal in opazoval v Bagdadu, in ni zamudil priložnosti, da bi izpostavil krščanske moralne pomanjkljivosti v nasprotju z njimi. Niti avtor gest ob koncu 11. stoletja niti Ricoldo da Monte Croce dve stoletji pozneje ne bi priznala, da bi bili muslimani na kakršen koli način »pravični«, vendar pa kažeta, da se je tudi sredi križarskih vojn opazovanje včasih spremenilo v stereotipe.
PETER IN ZGODOVINA PROJEKTA TOLEDO
Študij islama na Zahodu se je začel, ko je Peter Častitljivi sponzoriral prevod Korana in drugih arabskih del v latinščino, kar se je zgodilo okoli leta 1140. To je bil prvi prevod Korana in prvič so ga lahko brali zahodni učenjaki. Pierre Maurice de Montbossier, znan kot Peter Častitljivi ali Peter iz Clunyja, je bil za opata v Clunyju izvoljen leta 1122, ko je bil star le 28 let. To ni bilo tako presenetljivo, saj je bil Peter vnuk prejšnjega opata Hugha. Cluny je bil eno od velikih središč srednjeveškega samostanstva. Uveljavil se je kot reformatorsko gibanje med samostani in rasel, zlasti pod vodstvom svojega drugega opata, svetega Oda. Po vsej Evropi je bilo več kot 1000 clunyjskih hiš, med njimi številne v Španiji. V času, ko je bil imenovan Peter, je bilo med hišami veliko težav s financami in disciplino. Peter je bil izbran za opata, da bi ohranil veličino Clunyja in ga vrnil k njegovim temeljnim načelom. Peter je verjetno postal drugi največji opat v Clunyju. Kot opat je vladal štiriintrideset let, v tem času pa je njegov red nenehno tekmoval za oblast s cistercijanskim redom. Kljub občutljivemu zdravju je bil Peter energičen človek. Navajen je bil zahtevnega urnika vsakodnevne liturgije, pridiganja in poučevanja. Da bi lahko vodil zadeve clunyjskega reda, je moral veliko potovati in je bil vpleten tako v cerkveno kot posvetno politiko, kot se je za človeka njegovega položaja v tistem času spodobilo. Čeprav na splošno velja, da je bil Peter miroljuben človek, nekateri menijo, da je bil pacifist, drugi pa, da je bil nasilnejši od vseh svojih sodobnikov. Nedvomno pa je bil človek osebnega prepričanja in poguma.
Približno sredi svojega opatovanja, leta 1142, je Peter odpotoval v Španijo, da bi od cesarja Alfonza VII. pridobil prepotrebna sredstva. Podrobnosti njegovega potovanja so presenetljivo nejasne, vendar ga lahko umestimo v Pamplono, Burgos in Salamanko ali v njihovo bližino, morda pa je obiskal tudi Compostello. Domneva se, da je Peter tam naletel na obstoječo prevajalsko šolo v Toledu ali se je z njo seznanil. Toledo je bil leta 1085 zavzet od muslimanov, leta 1088 pa je postal primarij španske cerkve. Zato ne bi bilo presenetljivo, če bi se Peter odločil, da ga bo obiskal. V njem so bile velike zbirke arabskih knjig, veliko število prebivalcev pa je znalo govoriti in brati v arabščini. Od leta 1125 dalje je toledski nadškof Raimundo sponzoriral šolo prevajanja, ki je v latinščino prenašala obsežen korpus del, ki so bila na voljo v mestu. Ta šola je privabljala učenjake iz vse Evrope.
Ta šola je bila osrednji izraz pojava, ki je postal znan kot renesansa dvanajstega stoletja. Prevedena so bila dela s področja matematike, naravoslovja in filozofije. Ne glede na to, ali je Peter obiskal šolo v Toledu, je znano, da se je leta 1142 v Salamanki srečal z nadškofom Raimundom. Na enem od teh krajev se je gotovo pojavila možnost prevoda informacij o islamu v latinščino in Peter jo je začel uresničevati. Zagotovo so bili vsi trije glavni prevajalci, ki jih je Peter vključil v delo, na nek način povezani s šolo. Pri projektu je sodelovalo pet ljudi. Herman Koroški je bil vajen sodelovati z Robertom iz Kettona pri prevodih, dvojica pa je delala predvsem na področju astronomije in geometrije, Mohamed, musliman, katerega vloga je bila preveriti zvestobo prevoda, vendar o njem ne vemo veliko več. Robertu iz Kettona, ki je bil glavni prevajalec Korana, se pripisuje vloga Petra iz Toleda, ki je zbirko načrtoval in opremil z opombami, vendar tudi o njem ne vemo veliko. Peter iz Poitiersa je bil notar ali tajnik Petra Častitljivega in je skrbel za »poliranje in urejanje« končnega prevoda, saj ni znal arabsko, je pa znal dobro pisati v latinščini. Možno je tudi, da je deloval kot njegov zastopnik in je pripravil nekaj gradiva, ki ga je opat pozneje uporabil pri pisanju svojih prispevkov za toledski korpus.
Prevodi so bili opravljeni v letih 1142 in 1143 in so sestavljali pet od sedmih del toledskega korpusa. Fabulae Sacacenorum in Liber Generationis Mahumet vsebujeta neenakomerno mešanico domnevno islamskih legend in izročil. Doctrina Mahumet je sledljivo islamsko delo, čeprav dvomljive teološke vrednosti, ki ima obliko dialoga. Najpomembnejši del zbirke je bil prevod Korana, prvi popolni prevod Korana v katerem koli jeziku. Ta prevod ima precejšnje pomanjkljivosti. Zadnji prevod je bil prevod pisma Al-Kindi, arabskega krščanskega apologetičnega dela.
Kljub dolgotrajnim stikom med obema kulturama. Petrov portret ni tisti, ki bi ga muslimani prepoznali kot zvestega svoji veri. Kakšen smisel ima torej Petrov pristop k islamu in zakaj se je Peter sploh lotil tega projekta. Prva križarska vojna se je izkazala za zelo uspešno, zato se je napovedovala druga križarska vojna. Peter se je zavedal svojih omejitev, tako osebe kot tudi svojega položaja. Prav tako se je zavedal svojih prednosti in priložnosti. Kot vodja clunyjskih samostanov je imel na voljo sredstva, da bi ustvaril še eno orožje proti Saracenom. Bil je učenjak in se je zavedal, da je znanstveni napad na islam enako potreben za križarsko stvar kot fizični napad. Prepoznal je priložnost, ki mu jo je ponudila šola prevajanja v Toledu, da bi zagotovil to orožje.
NAVARRA
La Rioja leži na zahodni strani doline Ebro in je polna različnih geografskih značilnosti. Obstaja Zgornja Rioja, ki je gorata in vlažna ter se razteza od ostroge La Demanda Sierra vse do reke Ebro. Ta se razlikuje od Spodnje Rioje, ki je ravninska in ima skoraj sredozemsko podnebje. To je križišče, na katerem so se naselile številne kulture. La Rioja ima zgodovino, polno pomembnih dogodkov. Iz kamnov samostanov San Millan de Suso in Yuso so zrasli začetki kastiljskega jezika. Prebivalci La Rioje so živeli v družbi Baskov, Rimljanov, Arabcev, Navarrčanov in Kastiljcev. Ni naključje, da je bila Najera središče kantabrijske vojvodine in pozneje prestolnica njenega cesarstva. Bila je dvor Navarskega kraljestva in La Rioje ter glavna povezava med kastiljsko-leonskim in aragonskim kraljestvom. Zgodovinska vloga Navarre je bila v mednarodni diplomaciji. Čeprav se je Navara zdela nepomembna država, so navarrski kralji vedno znova igrali pomembno vlogo v mednarodni politiki. Navarrski kralj Janez II., tudi aragonski kralj, je leta 1479 poskrbel za poroko med Ferdinandom Aragonskim in Izabelo Kastiljsko, poroko, ki je privedla do nastanka sodobne Španije.
Smrt kraljice med porodom in žalost njenega moža sta upodobljena na eni od najznamenitejših grobnic, ki so jih izdelali v Španiji v 12. stoletju: na grobnici Done Blanke Navarrske (u. 1156), žene kastiljskega kralja Sancha III. Poleg Blanke na smrtni postelji, kjer je upodobljen prizor, v katerem njen mož omedli, so upodobljene tudi svetopisemske zgodbe o materah in njihovih otrocih - drame žrtvovanja in odrešenja. Zaradi preprostosti, s katero so figure upodobljene, so njihova močna čustva še toliko močnejša; te podobe se neizbrisno vtisnejo v spomin. Grobni reliefi tako dosegajo osrednji namen pogrebnega spomenika: ohraniti spomin na pokojnika in ga priklicati živim. Blankin sarkofag bo postal pomemben primer raziskovanja človeških čustev v likovni in literarni umetnosti dvanajstega stoletja. Dona Blanca Garces je bila infantka, princesa Navarrskega kraljestva, ključnega člena v strukturi moči krščanske Španije v enajstem in dvanajstem stoletju. Najera je bila zgodnja prestolnica te države in rezidenca navarskih kraljev. Leta 1151 je Blanka postala žena Sancha III. el Deseado (Zaljubljenega). Kratek čas sta vladala kot kralj in kraljica Kastilje. Alfonso je žal ostal sirota, še preden je dopolnil tri leta; tudi njegov oče je leta 1158 umrl iz neopredeljenih razlogov. Spomin na Blanko in njen grob sta se ohranila zato, ker je bil njen sin, ki je postal Alfonz VIII el Noble (Plemeniti) Kastiljski, eden največjih kraljev srednjeveške Španije; odločilno je oslabil muslimansko oblast na polotoku. Blanka je za zgodovinarje preteklosti predstavljala romantičen lik, medtem ko je ekspresivnost njene grobnice še danes vir fascinacije za gledalce.
PAMPLONA
Pamplona, tudi Irunea, je glavno mesto Navarre v Španiji. Območje okoli Pamplone je vroče, suho in sušno. Samo mesto je zelo zeleno. Nahaja se na 444 m nadmorske višine na hribu s pogledom na reko Argo in okoliško dolino, kjer so slikovite vasice, izjemna pokrajina, čudoviti parki. Tu je Hermanov sošolec in prijatelj Robert iz Kettona postal arhidiakon Pamplone, potem ko mu je Peter Častitljivi, opat iz Clunyja, naročil prevod Korana v latinščino. To je bil prvi prevod te knjige v evropski jezik, ki je ostal standard tudi v 16. stoletju. Tu se je Peter srečal s štirimi prevajalci: Robertom iz Kettona, Hermanom de Carinthia, mojstrom Petrom iz Toleda in muslimanom z imenom Mohamed. Robert, Herman in mojster Peter niso bili klunjčani in niso imeli znanih povezav s Santa María de Nájera, Petrovo srečanje vsaj s prvima dvema, verjetno pa z vsemi štirimi učenjaki v regiji Ebro, pa lahko kaže na to, da so bili v bližini, ker so potovali z rokopisi iz Toleda. Zlasti Herman de Carinthia se je skoraj v celoti posvetil znanosti, astronomiji, matematiki in filozofiji, zato se zdi verjetno, da je bil morda prisiljen k prevodu.
Četverica je spremljala opata iz Clunyja proti zahodu za Nájero, delo prevajanja pa se je morda nadaljevalo med potjo in dokončanjem Hermanove različice De Generatione Mahumet v Leonu. Iz Burgosa naj bi se Peter ponovno odpravil skozi Nájero in Pamplono ter se pomikal proti Roncesvallesu, preden je zimski sneg preprečil vstop v Francijo. V Pamploni je morda zapustil Petra iz Poitiersa ter tajnika in Roberta iz Kettona , ki je svoj prevod Korana dokončal šele nekje med 16. junijem in 16. julijem 1143.
Prva poletna vročina, vendar na vrtovih v Pamploni cvetje ni imelo nobenega sijaja. Pamplona in zeleni hribi so Hermana včasih spomnili na njegovo rodno Koroško. Sprva je bil Herman vesel obiskovalcev in novic iz domovine. Smrt je bila nenadna in nepričakovana ...
To die – takes just a little while.
They say it does not hurt.
Its only fainter – by degrees –
and then – it`s out of sight.
A darker Ribbon – for a Day –
a Crape upon the Hat –
And then the pretty sunshine comes –
And helps us to forget –
The absent – mystic – creature –
that but for love of us –
had gone to sleep. The soundest time –
without the weariness.